Bedenk een systeem waarin je woorden kan omzetten naar beeld.
Uiteindelijk blijven er dus alleen beelden over, die jou verhaal vertellen.
Het systeem moet kunnen worden toegepast op elke vorm van tekst.
-er zitten waarschijnlijk wat spelfouten in, heb dit in een opwelling van inspiratie getypt, in één keer.
- - -
Droom.
Een droom is een opeenstapeling van onbewuste emoties die we verkrijgen vanuit situaties, gebeurtenissen, uit de ‘werkelijke’ wereld die wij in bewuste staat waarnemen. Maar waar we in bewuste staat een constante stroom van chronologische beelden en gebeurtenissen denken te verwerken, ondervind het onderbewustzijn geen vorm van chronologie of tijd. Het is een geïmproviseerde film die zijn content ophaalt uit de, voor ons in bewuste staat onbereikbare, stroom aan informatie die wij verwerken elke dag. Woede, blijheid, onbegrip zelfs het niet kunnen vinden van een oplossing voor een probleem, alles word vanuit een nieuw perspectief bekeken en samengevoegd met het de rest van de onbelichte foto rol die ons onderbewustzijn tijdens onze bewuste uren opneemt en opslaat.
Als ik de tekst, mijn opgeschreven droom, kan terug vertalen naar een droombeeld, neem ik het proces van mijn onderbewustzijn over en kan ik de droom opnieuw samenstellen. De droom is al van ‘droom’ naar ‘geschreven verhaal’ vertaald. En deze vertaalslag heeft er hoogstwaarschijnlijk voor gezorgd dat een groot aantal specifieke, emotionele, details verloren zijn geggaan, wat het interessant maakt om de droom opnieuwe te construeren maar dit keer vanuit het bewustzijn. Door middel van een systeem. Als het systeem functioneert, kun je het toepassen op elke stuk tekst dat je leest, elk verhaal dat je hoort.
Het systeem.
Een belangerijk en bruikbaar aspect van dromen is de overkoepelende willekeurigheid van gebeurtenissen. Zoals eerder gezegd, worden de gebeurtenissen uit ons dagelijks leven in compleet willekeurige volgorde over en door elkaar gezet. Daar ontstaat de hectiek, snelheid en vervreemding die we later in bewuste staat kunnen constateren, deze constatering komt vrijwel nooit tijdens de droom zelf, behalve tijdens een -zeldzame- ‘lucid dream’ waar we ons bewust zijn van het feit dat we dromen.
Daarnaast vertaalt ons onderbewustzijn de onbelichte foto rol naar een onafhankelijke wereld die zich weinig aan trekt van de wetten waar wij ons in de ‘werkelijke’ wereld aan moeten houden.
-
Schets #1.
We nemen als voorbeeld de zin:
Het vliegtuig waar ik in zat, dat qua interieur het uiterlijk van een bus had...
Elk woord zal vervolgens of twee woorden naar links of twee woorden naar verschuiven waardoor de zin zijn oorspronkelijke volgorde verliest (zoals het onderbewustzijn zich niets aantrekt van chronologie), maar nog altijd een reeks woorden blijft. Bijvoorbeeld:
Waar het dat vliegtuig in, ik qua zat het uiterlijk van bus had interieur een...
Er ontstaat een vreemde, deels willekeurige, zin. Nu zullen de woorden moeten worden omgezet in beeld -stilstaand/bewegend; nader te bepalen-. De woorden als vliegtuig, interieur en bus kunnen vanzelfsprekend worden gekoppeld aan bestaande beelden. Woorden als waar, ik en bijvoorbeeld het zullen moeten gekoppeld worden aan een reeks willekeurige objecten, personen en of plekken. Dit mag, gezien het feit dat we een droom aan het construeren zijn, willekeurig zijn.
Als elk woord zijn beeld gevonden heeft zouden we kunnen zeggen dat de onderwerpen van het oorspronkelijke verhaal behouden zijn, maar zich nu gaan bewegen in een vervreemde wereld. Het word nog spannender als we na deze stap de beelden een relatie met elkaar aan laten gaan, dat is waar de droom echt op gang zal komen. Elk woord moet een, één, aspect van de woorden naast hem overnemen en mengen met zijn eigen beeld. De droom is compleet.
woensdag 6 oktober 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten