woensdag 29 juli 2009

8226.


Zoals sommige van jullie weten, ben ik met vier neven en mij opa
terug geweest naar een schuur waar mijn opa in de oorlog gevangen zat.

Mijn opa heeft daar een aantal maanden gewerkt aan een vliegveld, en heeft
met wat vrienden van hem de schuur opgeknapt. De schuur was toen ze aankwamen
niet meer dan een hoop rotte planken een een deur, ze hadden geen keuken en geen
toilet, geen douche... niks dus.

Het was koud en veel van zijn mede gevangen en vrienden zijn overleden. Gezien mijn
opa de enige was die fysiek nog goed was, moest hij de overleden mensen in hun kist
leggen, en de kisten opstapelen achter de schuur. Die stapel werd dan opgehaald door een boer.
Toen er steeds meer mensen dood gingen was het hout voor de doodskisten op. Dus werden
de doden in een kist gelegd, gedumpt in een graf, en werd de kist mee teruggenomen voor de volgende.

Later is hij ziekenverzorger geworden, de dokter waar hij mee samenwerkte in de schuur heeft aan de SS gemeld dat het zo niet verder kon, er gingen er teveel dood. Toen is hij overgeplaatsd naar een rust kamp, waar hij na twee dagen werd gekeurd door een SS officier. Als je 3 knie buigingen kon maken was je ''gezond'' en mocht je naar een beter kamp. Dit lukte hem. Hij moest eerst 30 km lopen langs een spoor, en moest nog een hele dag en nacht wachten tot ze eindelijk werden opgepikt en naar het kamp werden gebracht. Ze sliepen in dunne tentjes op stroo, zonder warme kleding.

Dit is het begin van een lang verhaal, mijn opa weet alles nog, van datum tot tijd tot alle mensen die hij geholpen,begraven of gezien heeft.

We zijn met russen, polen, duitsers en mensen uit Oekraïne aan de slag gegaan bij de overblijfselen van de schuur. Er is een grindpad aangelegd en een gedenk plaat opgehangen met mijn opa's naam erop. We zijn naar een vrouwen concentratie kamp geweest waar een oude russische vrouw ( die er ook bij was ) in gezeten had, de ovens en de martel cellen stonden er nog precies zoals in die tijd... het was ontzettend indrukwekkend om dit te zien en te horen. Ik heb gezien hoe russen met discipline zware liederen zongen voor de hoge kamp muur, hoe mijn opa met emotie vertelde wat er gebeurd was, hoe er 5 culturen samen kwamen door een van de meest verschrikkelijke punten in de geschiedenis, en hoe die culturen een verband sloten en een onvergetelijke tijd hebben doorgemaakt. Rusland, Polen, Duitsland, Nederland & Oekraïne.

Hier een foto uit de krant,
word vervolgd.

Maurice...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Locations of visitors to this page